از چالش­های اصلی که سیاست­گذار با آن روبه رو است، ترویج الگوی مصرف و رفتار مناسب در بین مردم  جامعه است. امور مربوط به حفظ محیط زیست، مصرف بهینه انرژی، سلامت، راهنمایی و رانندگی، توجه به آرم استاندارد و ... از بارزترین مسایل مربوط به تغییر رفتار مصرف کننده می­باشد. اقتصاد دانان با اعتقاد به " رفتار عقلایی" سیاست­گذار را به استفاده از ابزارهای تنبیهی و تشویقی اقتصادی به ویژه قیمت، مالیات و جریمه برای تغییر رفتار مصرف کننده تشویق می نمایند. همین مساله را به ویژه در حوزه مصرف انرژی، در ایران مشاهده می کنیم که چگونه دولت برای حل مشکل مصرف بی رویه انرژی تنها و تنها به ابزار قیمت روی آورده است. با مطالعات و پیشرفت های فراوانی که در دهه 80 و 90 در حوزه علوم بازاریابی و روانشناسی اجتماعی و مانند آن صورت گرفته است، ثابت گشته مدل­های اقتصادی اگرچه از قویترین مدل ها در حوزه سیاست های مصرف کننده (consumer policy) هستند اما پاسخگوی بسیاری حالات نیستند. محققان حوزه به این نتیجه رسیده اند مدل های اقتصادی کمتر موجب ایجاد رفتار پایدار(sustainable behavior) در مصرف کننده می­گردد و به احتمال زیاد با کوچمترین رویدادی مصرف کننده به رفتار اولیه باز می گردد. این متخصصین فشار هزینه های اجتماعی را بسیار بالاتر از هزینه های اقتصادی بر مصرف کننده دانسته و اگرچه بر لزوم استفاده از ابزارهای اقتصادی تاکید می نمایند اما برای ایجاد تغییر رفتار پایدار ایچاد تعهد در افراد اجتماع را ضروری دانسته اند. در این مواقع مشاوران مدیریت می توانند به خوبی به استفاده از علوم  جامعه شناسی،روانشناسی، بازاریابی و اقتصاد به سیاست گذار برای دست یابی به اهداف خود کمک نمایند. امروزه ابزاری که در اختیار مشاوران مدیریت است و علوم فوق را به خوبی با هم ترکیب نموده است، بازاریابی اجتماعی(Social Marketing) است. مشاوران تحقیقات بازار و بازاریابی به خوبی می­توانند در این حوزه وارد شوند. بنای این علم را کاتلر با ارایه یک مقاله در دهه 70 گذاشت و در دهه 90 کم کم بین سیاست گذاران جای خود را یافت و امروزه در حوزه های مختلف و متنوعی از آن استفاده می گردد. این رویکرد می تواند در خدمت نهادهای عمومی چون شهرداری، نیروی انتظامی، دانشگاه­ها، انجمن­ها و حتی شرکت های بزرگی چون ایران خودرو و سایپا قرار گیرد. به نظر شما ایا می توان با رویکرد بازاریابی اجتماعی مشکل "تماشگر نماها" را در فوتبال حل کرد؟