تفكر تحليلي
تواناييهاي تحليلي همواره اهميت بسياري دارند؛ چه شغل شما به شدت با تكنولوژي در ارتباط باشد و چه بر آن چيزي كه برخي تواناييهاي “نرم” (Soft Skills) مينامند، متمركز باشد. تفكر تحليلي يعني «چطور شما يك مسئله را بدون استفاده از ابزارهاي كمي حل ميكنيد.» تحليل اطمينان يافتن از آن است كه رويكرد شما به حل مسئله و يافتهها و توصيههاي شما داراي پايه و اساسي محكم و قابل دفاع هستند.
ويژگيهاي تفكر تحليلي اثربخش عبارتاند از:
فرضيات خود را دو بار چك كنيد: اشتباه در نتايج نهايي شما ممكن است حتي پيش از آغاز تحليل توسط شما ايجاد شوند؛
مطمئن شويد تيم شما تنوع تخصصها و مهارتهاي مورد نياز را در خود دارد: احتمال بيشتري ميرود كه نقاط كور موجود در ديدگاه تحليلي شما به مسئله، چشمانداز شما را نسبت به مسئله محدود سازند؛
دادهها، اطلاعات و دانشهاي مورد نياز گروه خود را تعريف كنيد: با علم به وجود نااطميناني در پروژه، عناصري را كه خروجيها را بيش از سايرين تحت تأثير قرار ميدهند را مشخص كنيد و تلاش كنيد آنچه را نياز داريد جمعآوري كنيد و به دست بياوريد.
كاربردي و مفيد بودن راهحل را در ذهن داشته باشيد: براي خودتان مشخص كنيد كه آيا ميخواهيد راهحل شما جذاب يا نوآورانه باشد يا اينكه براي پوشش نيازهاي مشتري شما، راهحلي امكانپذير و واقعي باشد.
مواظب باشيد زيبايي رويكردتان شما را كور نكند: هر مسئلهاي لزوما به فرايند ارايه مشاوره مورد علاقه شما نياز ندارد. حتي ممكن است استفاده از اين فرايند براي حل مسئله مفيد نباشد.
اوكام رازور گفته است كه وقتي همه شرايط دو مسئله همانند هم هستند، معمولا سادهترين روش حل مسئله همان بهترين روش است. مشتري شما به دنبال يك پاسخ خوب براساس يك تحليل قابل اطمينان است. تدوين مجموعهاي از راهنماها و فرايندهاي تحليلي ـ بدون توجه به روش ارايه مشاوره شما ـ ارزش بيشتري را براي مشتري شما خواهد آفريد.